Plannen & Organiseren

2 februari 2014



Studeren, werken, sporten, bloggen en vrije tijd. We willen allemaal zoveel, maar zien soms door het bos de bomen niet meer. Voorheen werkte ik elk weekend. Dus ik ging vijf dagen per week naar colleges, weekenden werken en daarnaast nog huishouden, afspreken etc. Momenteel werk ik even niet meer en dat vind ik erg fijn. Gewoon in de weekenden tijd voor mezelf en studeren. 

Vandaag geef ik jullie een paar tips. Ben je niet zo goed in plannen en organiseren? Lees dan gerust verder.  

Stappenplan:


1. koop een agenda en notitieboek

Noteer alle deadlines en belangrijke afspraken in je agenda. Schrijf ook de tijden van colleges, lessen en werk op. 
Gebruik een notitieboek als aanvulling op je agenda. Geloof mij, dat helpt. Maak actielijsten van alle taken, huiswerk, projectopdrachten en boodschappen die je moet doen voor een bepaalde week. Noteer daarbij ook wat je nodig hebt en welke dag het af moet zijn. Het is natuurlijk leuk dat een deadline genoteerd staat in je agenda, maar je moet ook weten wat de taken zijn om die deadline te behalen. 

Notitieboek Action

2. print alle programmabeschrijvingen, roosters en planningen 

Je zult nu vast denken, waarom  printen? Alles kan toch digitaal? Klopt, alles kan tegenwoordig digitaal. Vooral door het gebruik van smartphones en tablets. Maar toch vind ik het persoonlijk handig om kopietjes thuis te hebben. Het geeft overzicht om je actielijst en planning op te bouwen. Weet wat je moet doen, voordat je gaat plannen! 

3. hoofdzaken en bijzaken

Stel prioriteiten voor jezelf. Denk hierbij aan je doelen. Rangschik je doelen naar orde van belangrijkheid. Sommige mensen steken 80 % van hun tijd in bijzaken. En 20 % in hoofdzaken. Daarmee kom je achteraf in de knoop. Maak een ABC lijst voor alles. Welke taken op school/werk hebben de hoogste prioriteit? Welke kan ik nog verzetten? En kan ik ook dingen delegeren? 


4. maak nu een planning

De grootte van een opdracht/taak is een richtlijn voor je planning. Vaak kijken mensen alleen naar tijd. Maar de grootte en intensiteit van een taak of opdracht is ook heel belangrijk. Doorzoek eerst alles wat je moet doen om de taak tot een goed resultaat te brengen.  Plan vervolgens per week en dag wat je moet doen om de taak te realiseren. Ik werk zelf met to-do lijsten per dag en deadlines/presentaties per week. Ik zorg dat ik iedere dag kleine taken verricht die een toevoeging zijn tot grote taken. Je hebt iedere dag wel vijf tot 30 minuten tijd om kleine dingen te doen. 

5. organiseer

Vaak hoef je niet alles zelf te doen. Maak dingen bespreekbaar. Delegeer taken. Organiseer meetings en afspraken waarin duidelijke afspraken worden gemaakt. Verdeel taken. Onderneem dingen en vink alles af wat je tot nu toe hebt gedaan.  Er moet ruimte overblijven voor onverwachtse zaken en vrije tijd. Hang je rooster ergens op waar het zichtbaar is. Agenda en notitieboek altijd bijhebben! Administratie moet op orde. Zoek vaste plekken in huis waar boeken en schriften staan. Koop alle materialen die je nodig hebt om de taken te volbrengen. (camera, boeken, schriften, rekenmachines, geodriehoek, pennen, potloden en mappen.) Maak verschillende mappen: studie, werk en prive. Zorg dat je een back-up hebt van alles. Het is zo belangrijk om goed georganiseerd te zijn. Dat brengt rust in je hoofd. 

Dit zijn de tips die mij helpen. Zodra ik deze stappen heb doorgenomen, krijg ik echt zelfvertrouwen. Ik heb dan het gevoel dat ik het werkelijk aankan. Ik kan natuurlijk ook van jullie leren. Heb je nog tips voor mij, dan hoor ik dat graag.

Fijne zondag en tot de volgende keer,

Liefs,

Betty
Budget

Geen opmerkingen

Een reactie plaatsen